UAIC – 20.01.2015 – Bogdan Babici

Conferinta de management al carierei organizata de Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iași in cadrul proiectului “Studentii de azi, profesionistii de maine” – proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013. “Investește în oameni”

Invitat: Mircea Bogdan BABICI, Raiffeisen Bank

Idei principale

Fiecare zi este o oportunitate de a învăța noi lucruri, dar și o provocare permanentă, oferită de clienți, echipă și mediul economic în permanentă schimbare.
Provocarea oferită de clienți pentru că clienții sunt esența unui business într-o industrie financiar-bancară. Dorințele clienților se schimbă, multe dintre ele sunt personalizate și important este să găsești permanent cele mai bune soluții pentru clienți.
Numai cu echipă foarte puternică poți să obții rezultate foarte bune. Trebuie să știi când și cum să jonglezi cu pălăria de manager, pălăria de leader, astfel încât să poți trasa o viziune, viziune în care oamenii să te urmeze, iar acest drum să fie permanent presărat cu rezultate, pentru că altfel nu se poate. Îmi vine în minte un proverb african care surprinde foarte bine concluziile mele privitoare la echipă. Proverb african: “Dacă vrei să mergi repede, mergi singur. Dacă vrei să mergi departe, mergi în echipă”.
Mediul economic, național, european și internațional este într-o permanentă schimbare. Totul se întâmplă cu o foarte mare viteză. Dacă ar fi să caracterizez într-un singur cuvânt prezentul, dar mai ales viitorul, aș spune cu certitudine viteză. Vorbesc despre informație, atât ca acces la informație, cât și ca volum. Volumul de informații la care avem acces azi într-o singură săptămână în ziarul New York Times, echivalează cu întregul volum de informații la care avea acces o persoană care trăia în secolul XVIII.
Nu ignorați informațiile pe care le puteți asimila pe parcursul studiilor universitare, pentru că aceste informații se vor regăsi în ceea ce o să însemnați voi ca oameni și vor ieși la iveală la momentul potrivit – fie că vorbim de un examen, de un job sau de o discuție de afaceri cu un partener sau coleg. Cele mai căutate zece joburi astăzi nici măcar nu existau în anul 2004 acum 10 ani. Asta înseamnă că și voi vă pregătiți astăzi pentru joburi care încă nu există.
De aceea este greu de spus de ce informații aveți nevoie, de ce informații nu aveți nevoie, care ar fi cele mai bune, cele mai potrivite sau mai puțin potrivite. Trebuie să fiți pregătiți poate pentru orice.
În toată aceasta viteză, aș vrea să aveți maturitatea să puteți să trageți aer în piept, să vă uitați în jur și să vedeți dacă lucrurile care se întâmplă sunt cu adevărat cele pe care vi le doriți. Pentru că s-ar putea să începeți să urcați pe o scară, iar toate eforturile să fie îndreptate spre a urca cât mai rapid pe această scară și cât mai sus și s-ar putea să vă treziți că ați ajuns în vârf, dar scara nu era sprijintă pe peretele potrivit. Că ați ajuns într-un loc în care nu vă doriți cu adevărat, nu ați fost atenți la lucrurile cu adevărat importante pentru voi și ați fost doar prinși în acest vârtej al lucrurilor pe care le-au simțit alții în locul vostru.
Încercați să nu pierdeți timpul trăind viața altcuiva și având permanent în minte să vedeți dacă faceți lucrurile pe care le simțiți cu adevărat. Aveți curajul să gândiți pe cont propriu, ascultați-vă intuția, pentru că așa veți ajunge oamenii la care visați cu adevărat. Să nu vă fie frică să luați decizii, chiar dacă multe dintre acestea se vor solda cu un eșec. Important e să învățați din fiecare pas pe care îl faceți, chiar și greșit.
Un regret din viața de student: nu am avut o oportunitate de genul pe care o aveți voi astăzi – să călătoresc foarte mult pe perioada studenției cu programul Work and Travel.
Dacă astăzi l-ați avea în față pe cel care erați la 20 de ani, care ar fi cel mai important sfat pe care i l-ați da?
Să se ghideze în viața după logica  “mai bine un optimism care se înșeală decât un pesimist care are dreptate”.
Ați avut îndoieli cu privire la carieră? 
Da, dar încerc să mă ghidez după o credință că alegerile pe care le fac sunt cele mai bune și să nu trăiesc într-un vis întrebându-mă “Ce-ar fi fost dacă”, ci să trăiesc în prezent luând lucrurile așa cum se întâmplă, pozitive sau mai puțin pozitive.
Pentru a fi un bun leader, ce calități / atitudini ar trebui să dețină sau să dobândească o persoană?
Trebuie permanent să îmbini pălăriile de manager și cea de lider, când să o porți pe cea de manager în care execuți funcțiile unui manager – să poți organiza, controla s.a.m.d. și, în același timp, trebuie să ai și altceva în timp pe lângă aceste cunoștințe/abilități, astfel încât să poți face niște oameni să te urmeze. Un om care conduce oameni ar trebui să aibă abilități și de manager, și de lider și să le îmbine perfect.